طبق ماده ۳۰ قانون تجارت کشور ایران علامت به هر نشان قابل رویتی که بتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را از یکدیگر متمایز سازد گفته می شود.

لازم به توضیح می باشد که لوگو یا نشان تجاری برای ایجاد تمایز بین رقبا و بازار مورد نیاز می باشد و وجه تمایز بین خدمات شرکت ها محسوب می شود و همچنین معرف یک سایت، وبلاگ و یا شرکت و محصولات آن می باشد.

طبق قانون تجارت کشور ایران لوگو نباید الزاما ثبت شود ولی در صورتی که ثبت شود برای حفظ حقوق و مالکیت آن، برند مورد حمایت واقع می شود.

به دلیل آنکه در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری رقابت زیادی در بین انواع شرکت های داخلی و خارجی وجود دارد بهتر است که برند و لوگو به ثبت برسد تا افراد از منفعت و اعتبار آن به نفع خود استفاده سو نکنند تا دچار ضرر نشوید.

برای ثبت لوگو بهتر هست که مراحل قانونی به درستی طی شود تا از هزینه های اضافی و اضافه کاری ها جلوگیری کرده باشید.

از مزایای ثبت علامت تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضمانت وجه تمایز برای مشتریان می باشد تا محصولات مختلف را از یکدیگر تشخیص دهند.

وجه تمایز محصولات شرکت ها با یکدیگر و ایجاد رقابت برای حفظ یا بهبود کیفیت محصولات.

ابزار بازاریابی برای ایجاد شهرت شرکت ها.

منبع مستقیم حصول درآمد از محل حق امتیاز و اجازه استفاده به اشخاص ثالث.

برای اعطای نمایندگی لازم و ضروری است.

دارایی ارزشمند برای کسب و کار.

برای دریافت وام می تواند مفید واقع شود.

هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالا و خدمات بکار می رود علامت تجاری محسوب می شود. برخی از شعارهای تبلیغاتی قابلیت ثبت به عنوان علامت تجاری را در برخی از کشورها دارا می باشند. همچنین در برخی از کشورها اینروزها برخی از علائم تجاری که در گذشته مرسوم نبوده اند مانند علائم سه بعدی (بسته بندی ها)، نشان های قابل شنیدن (صداها)، نشان های قابل استشمام (بوها)، به ثبت می رسند. با اینجال بسیاری از کشورها صرفا اجازه ثبت نشان هایی را که به صورت گرافیکی هستند و قابل رویت می باشند را می دهند.

برخی از علائم و نشانه ها غیرقابل ثبت می باشند مانند:

علائم دولتی و رسمی مانند هلال احمر، پرچم ایران.

علائم خلاف عفت و نظم عمومی

علائمی که به صورت عمومی و همگانی و به طور عام مورد استفاده قرار گیرند.

علائمی که قبلا به ثبت رسیده اند.

علائم و یا کلمات انتسابی به دولت ایران یا مقامات دولتی مانند انقلابی یا دولتی.

لوگوها معمولا به گونه ای طراحی می شوند که کاملا ساده و حاوی بیشترین اطلاعات هستند که از لحاظ تبلیغاتی در بازار قابلیت جذب مشتریان را داشته باشد.

لوگوها انواع متفاوتی دارند:

لوگوهای تصویری: این نوع از لوگوها همانطور که از نام آنها پیداست به صورت سمبلیک و نمادین برای کسب و کارها طراحی می شوند. این نوع از لوگوها معمولا شرکت ها و سازمان ها قابل استفاده می باشد که می توان به لوگوی شرکت اپل اشاره کرد.

لوگو تایپ: این نوع از لوگوها با فونت یا نوشتاری اختصاری انجام می شود به این ترتیب که کلیه حروف تک به تک طراحی اختصاصی دارند و مشابه آن را جایی دیگر نمی توان دید. این نوع از لوگوها برای بانک ها مناسب نمی باشد ولی برای فست فودها و رستوران ها گزینه مناسب محسوب می شود.

لوگوهای حرف نماد: این نوع از لوگوها بر گرفته از ابتدای نام شرکت یا برند هستند. زمانی که یک نام طولانی است و خواندن کامل آن دشوار می باشد استفاده می شود و در ذهن بیننده حرف اول آن برند یا شرکت را تداعی می کند.

لوگوهای ترکیبی: از نام این نوع از طراحی پیداست که هم از تصویر و هنوشتار برای طراحی آن استفاده می شود. در این نوع لوگو تصویری به عنوان نماد و نوشتاری منحصر به فرد برای نام برند استفاده می شود. بسیاری از برندها در کنار لوگو تصویری و لوگو تایپ حرفنماد هم طراحی کرده و متناسب با امور تبلیغاتی سازمان یا شرکت خود از آنها استفاده می کنند.

فرآیند ثبت لوگو هم مانند ثبت برند می باشد، بدین ترتیب مراحل ثبت آن به شرح زیر می باشد:

طراحی انحصاری لوگو

مراجعه به سامانه مالکیت معنوی و ثبت اظهارنامه

پس از تائید اظهارنامه، ارائه مدارک

در صورتی تائید مدارک، اقدام جهت چاپ در روزنامه رسمی

پس از یک ماه ثبت نام نوبت دوم آگهی

دریافت تصدیق ده ساله

مدارک مورد نیاز برای شخص حقیقی:

کپی شناسنامه و کارت ملی

کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز رسمی فعالیت

کپی کارت بازرگانی

ارائه یک نمونه از علامت در ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتیمتر.

 

مدارک مورد نیاز برای شخص حقوقی:

کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل

کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیرعامل

ارائه یک نمونه از علامت در ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتیمتر.

یک نسخه از آگهی تاسیس

مهر شرکت

یک نسخه از آگهی تغییرات (در صورت داشتن هرگونه تغییرات)

یک نسخه کپی از مجوزات شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس

(در صورت عدم وجود مجوز به نام شرکت، در صورتی که مدیرعامل شرکت و یا رئیس هیئت مدیره به صورت شخصی داشته باشند قابل قبول می باشد.)