ترکیه از نظر جغرافیایی یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین کشور های جهان است . این کشور اوراسیایی به لحاظ موقعیت در منطقه ای قرار گرفته است که نه تنها شاهراه ارتباطی بین آسیا و اروپا است بلکه از طریق مسیرهای دریایی و هوایی و حتی زمینی بهترین راه های ارتباطی را برای تبادلات تجاری و منطقه ای در اختیار دارد.

دستیابی به چنین منطقه ای برای هر شرکت و یا کسب و کاری می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی بزرگ شناخته شود. با ثبت شرکت و یا انتقال کسب و کار به این منطقه جغرافیایی و نهایتا شناخته شدن در این محیط با ثبت برند در ترکیه می توان به دنیایی از فرصت ها و شرایط بیزینس دست پیدا کرد.

مهم تر اینکه با توجه به سیاست های کلی اقتصادی حاکم بر ترکیه این کشور مالیات بر درآمد حاصل از صادرات و محصولات تولیدی را معاف کرده است. این به دلیل جلب توجه سرمایه گذاران بزرگ دنیا و حمایت از آنها در راستای سرمایه گذاری در این کشور می باشد.

تجارت در ترکیه تابع تجارت جهانی و مقررات تجارت بین الملل است. این فرصت ارزشمندی را به دست بسیاری از تولید کنندگان و سرمایه گذاران داده است تا با ورود به بازار بی نظیر ترکیه به استقبال یک تجارت پیشرفته جهانی بروند.

اما برای شناخته شدن در بازار بزرگی مانند ترکیه که به انواع بازارهای داخلی و بین المللی این کشور متصل شده است، به چیزی فراتر از یک ثبت شرکت و کسب و کار نیاز دارید و آن هم شناخته شدن است. برای شناخته شدن در این بازار هیچ ابزاری قدرتمند تر از ثبت برند یا علامت تجاری در ترکیه نیست. امروزه بر روی برند و برند سازی تمرکز زیادی شده است و شرکت هایی بیشترین موفقیت را در این زمینه داشته اند که ضمن داشتن یک برند حمایت های لازم را نیز برای برند خود به دست آورده اند.

چرا ثبت برند در ترکیه اهمیت دارد؟

ترکیه کشور پیشرفته ای است و این به دلیل سیاست های اقتصادی این کشور است. رقابت در این کشور بالا است و سرمایه گذاران زیادی در آن با هم در حال رقابت هستند. هر چه رقابت ها قوی تر باشد نیاز به ابزار رقابتی بیشتری هم مانند برند احساس می شود.

ضمن اینکه در بازارهای بزرگ رقابتی احتمال سو استفاده از شهرت و نام شرکت ها بیشتر هم می شود و زمانی می توان جلوی سو استفاده را گرفت که بتوان محصول را با برند مشخص تولید و صادر کرد و این برند تحت حمایت های داخلی و بین المللی قرار داشته باشد.

متاسفانه نه تنها در ترکیه که در بسیاری از کشورهای جهان سو استفاده از شهرت یک محصول زیاد دیده می شود. حتی برند های بسیار شناخته شده ای مانند نایکی نیز از این گزند ها بی نصیب نبوده اند. اما تفاوت برند های مشهور و معتبر با برند های سطحی و معمولی در این است که برند خود را به عنوان شناسنامه محصول خود به ثبت رسانده اند و از حمایت های تمام قد بین المللی برخوردار هستند.

این امر از این نظر اهمیت دارد که وقتی برندی ثبت شده باشد به راحتی نمی توان از آن استفاده کرد و یا سو استفاده کرد. اگر فردی حقیقی و یا حقوقی به هر دلیل از برند شما بر روی محصولات خود استفاده کند با جریمه های سنگینی مواجه خواهد شد و تبعات آن را باید بپذیرد.

برند ثبت شده هویت یک شرکت برای محصولات خودش را اثبات می کند و از این نظر برند های بین المللی ارزش بسیار بیشتری دارند.

ضمن اینکه مشتریان تنها از طریق برند ثبت شده سازمان ها و شرکت ها است که با محصولات و تولیدات جدید آنها آشنا می شوند و به آنها اعتماد می کنند و ده ها دلیل دیگر که ثبت برند را نه تنها پیشنهاد می کند بلکه برای قدرت بیشتر در بازار رقابتی ترکیه برای شما به نوعی الزام می کند.

نحوه ثبت برند در ترکیه

ثبت بین المللی برند یا علامت تجاری

به منظور ثبت برند در ترکیه روش اول این است که طبق مقررات ثبت بین المللی برند یا علائم تجاری رفتار شود. بر این اساس به منظور ثبت بین المللی برند باید طبق مفاد و سیستم مادرید برند ثبت شود. برای این کار باید ابتدا برند در کشور خود فرد متقاضی برای ثبت برند ثبت شده باشد. بنابراین اگر شما شرکت خود را در ایران به ثبت رسانده اید باید اقدام به ثبت برند در ایران و اگر در کشور ترکیه به ثبت رسانده اید باید اقدام به ثبت برند در ترکیه بکنید و بعدا برای ثبت بین المللی برند درخواست بدهید.

سیستم ثبت برند جهانی زیر نظر شرکت وایپو ( WIPO) و طبق مقررات سیستمی به نام مادرید انجام می شود. حسن ثبت برند بصورت بین المللی این است که نه تنها در ترکیه بلکه در بیش از 85 کشور دیگر هم می تواند به شرط تعیین کشور دیگر در زمان تسلیم اظهارنامه اعتبار داشته باشد.

بنابراین بهترین راه برای افرادی که در ایران صاحب کسب و کار هستند این است که برند خود را برای اینکه در ترکیه اعتبار داشته باشد بصورت بین المللی ثبت کنند. این کار نه تنها ارزان تر و ساده تر انجام می شود بلکه موثر تر هم خواهد بود و می تواند در کشور های زیادی موجبات حمایت از برند را فراهم کند.

برای ثبت برند بصورت بین المللی باید ابتدا برند طبق شرایط ثبت برند در سازمان مالکیت معنوی ایران به ثبت برسد و سپس یک اظهارنامه به زبان اسپانیایی، یا انگلیسی و یا فرانسوی تهیه شود و به نمایندگی ها و یا مرکزیت شرکت WIPO تسلیم شود.

هزینه های بررسی این اظهارنامه به فرانک سوئیس می باشد. در اظهارنامه ثبت بین المللی برند باید مشخص شود که کدام یک از کشورهای  مورد تایید این اداره را برای حمایت از برند خود انتخاب کرده اید که پیشنهاد می شود همه را انتخاب کنید که ترکیه نیز شامل آنها خواهد بود. همچنین  باید در نظر داشت که ثبت تغییرات در برند نیز باید در هز زمان اتفاق افتاد از طریق درخواست به این اداره و پرداخت هزینه های مرتبط انجام شود.

ثبت بین المللی برند مجموعه ای از شاخصه های ثبت ملی برند است، بر این اساس نیازی به طبقه بندی کالا و خدمات و یا انتشار آگهی در روزنامه رسمی و غیره دیگر نیست و تنها مقررات داخلی این کشورها برای این موارد کفایت می کند. ضمن اینکه برند را می توان صرف نظر از حقیقی و یا حقوقی بودن در سازمان WIPO  بصورت جهانی به ثبت رساند.

بنابراین تعریف هر یک از برند هایی که طبق مقررات داخلی ایران قابل ثبت در سازمان مالیکت معنوی ایران باشند به راحتی می توانند در سازمان ثبت جهانی برند نیز به ثبت برسند و با پرداخت  تنها یک بار هزینه مورد توافق و حمایت بیش از 85 کشور باشند.

از مهم ترین کشور های عضو توافقنامه مادرید و یا سیستم مادرید در کنار ایران می توان کشور ترکیه را نام برد. کشورهای چین، آلمان، ارمنستان، اتریش، هلند، لهستان، فرانسه، گرجستان، کره جنوبی،  امریکا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان عضو این توافقنامه هستند و نیازی دیگر برای ثبت جداگانه برند در کشورهای مختلف مانند ترکیه بصورت جداگانه نیست.

مدارک لازم برای ثبت بین المللی برند در سیستم مادرید:

به منظور ثبت برند در سیستم مادرید باید مدارک زیر را ارائه نمایید:

    یک نامه درخواست به اداره ثبت علائم تجاری با مشخص کردن نام کشورهایی که خواهان حمایت برند در آنها هستید
    اگر شخصیت حقوقی هستید باید یک معرفی نامه بر روی سر برگ شرکت آماده کنید که امضا مدیران و دارندگان حق امضا و مهر شرکت پای آن باشد
    ارائه کپی برابر اصل برای مدیران شرکت و یا افراد متقاضی حقیقی
    ارائه کپی از آخرین تغییرات و روزنامه تاسیس شرکت برای اشخاص حقوقی
    ارائه اصل گواهی ثبت برند در ایران به منظور برابر اصل کردن آن و یک کپی برای درج در پرونده درخواست
    ارائه فرم درخواست به زبان اسپانیایی، فرانسوی و یا انگلیسی
    ارائه اظهارنامه ای به زبان فرانسوی، انگلیسی و یا اسپانیایی
    ارائه فرم محاسبه هزینه ها
    رسید پرداخت هزینه های بررسی اظهارنامه بین المللی
    وکالتنامه وکیل

ثبت برند در خود سیستم ثبت علائم تجاری ترکیه

روش دوم خاص افرادی است که عمدتا در خود ترکیه کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند و یا اقدام به ثبت شرکت در ترکیه کرده اند. این افراد بنا به دلایلی ممکن است نیاز نداشته باشند که برند یا علامت تجاری آنها توسط دیگر کشور ها حمایت شود و تنها نیاز به ثبت برند خود در سیستم حقوقی ترکیه را دارند و یا کشور ترکیه را برای ثبت برند اصلی در نظر گرفته اند تا بعدا از طریق کشور ترکیه و مقررات این کشور اقدام به ثبت جهانی برند خود بکنند.

طبق قانون 556 تجاری ترکیه حمایت از برند یا علائم تجاری در داخل این کشور انجام می شود. کلیه افراد حقیقی و حقوقی شاغل در ترکیه می توانند مطابق با قوانین تجاری این کشور اقدام به ثبت علامت تجاری در ترکیه بکنند و حتی بعد از آن این برند را می توانند مطابق با سیستم مادرید به ثبت برند بین المللی تبدیل کنند.

قانون ثبت برند ترکیه هم شامل افراد بومی و ملی ترکیه می شود و هم افراد حقیقی و حقوقی که از اتباع این کشور محسوب نمی شوند ولی مطابق با قوانین تجاری این کشور مشغول به فعالیت بوده و قوانین و مقررات این کشور را پذیرفته اند.

برای ثبت برند در ترکیه باید درخواست ثبت برند به موسسه ثبت اختراعات و علائم تجاری ترکیه داده شود. این کار نیاز به تنظیم یک تقاضانامه به زبان ترکی دارد. در این تقاضانامه باید موضوعات برند، طبقه برند و مشخصات برند به همراه تصویری از برند ارسال شده باشد.

کارشناسان این موسسه مطابق با یک سیستم تمام اتوماتیک موضوع درخواست را بررسی خواهند کرد و قوانین و مقررات و تشابهات و الزامات برند را بررسی می کنند. در صورت تطابق با قوانین و نداشتن مشابه و پیروی از اصول طراحی برند ، این برند در بولتن رسمی ماهانه علامت تجاری کشور ترکیه آگهی خواهد شد.

این آگهی تا سه ماه در این بولتن خواهد ماند تا مدعی حقیقی و حقوقی برای آن وجود نداشته باشد. پس از این دوره موضوع ثبت برند در روزنامه ای رسمی آگهی می شود. اگر در هر یک از این مراحل موضوع درخواست ثبت برند در ترکیه رد شود متقاضی می تواند درخواست تجدید نظر بدهد.

اما اگر بعد از آگهی برند مدعی برای برند پیدا نشود، از متقاضی برای ارائه مدارک لازم برای ثبت نهایی برند در ترکیه دعوت می شود. با ارائه مدارک مثبته و مورد تایید، برند در سیستم ثبت برند تجاری ترکیه ثبت خواهد شد. در این زمان فرد می تواند برای ثبت بین المللی برند نیز از طریق موسسه ثبت اختراعات و علائم تجاری ترکیه نیز اقدم نماید.

ضمن اینکه افرادی که قصد ندارند برند خود را بصورت بین المللی ثبت نمایند و تنها می خواهند به غیر از ایران برند خود را در ترکیه ثبت کنند نیز باید همین روند ارائه درخواست به موسسه ثبت اختراعات و علائم تجاری ترکیه را دنبال کنند و در زمان تحویل مدارک و ارائه تقاضانامه ، موضوع و گواهی ثبت برند در ایران را ارائه نمایند.

در نظر داشته باشید که ثبت برند بصورت بین المللی و جهانی از همه نظر بهتر است، زیرا در روش ثبت برند در ایران و سپس در ترکیه ممکن است، بنا به هر دلیل برند در ترکیه ثبت نشود و این در حالی است که با سیستم مادرید می توانید ضمن ثبت برند در ایران برای 85 کشور دیگر نیز توافق و اعتبار ثبت برند دریافت نمایید.

مدارک لازم برای ثبت برند در موسسه ثبت علائم تجاری ترکیه

    ترجمه و کپی پاسپورت متقاضی و یا مدیر شرکت متقاضی
    اگر برند قبلا در ایران ثبت شده است باید کپی ثبت برند در ایران ارائه شود
    ارائه کپی از روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
    تقاضانامه به زبان ترکی
    اظهارنامه به زبان ترکی
    ارائه روزنامه ترجمه شده
    وکالتنامه وکیل
    عکس و مشخصات برند مورد تقاضا برای ثبت

در نظر داشته باشید که هم اکنون کشور ترکیه بیش از صد هزار مراجعه برای ثبت برند و علائم تجاری در سال دارد که این نشان می دهد میزان رشد ثبت برند در ترکیه در سال های اخیر تا چه میزان در درجه اهمیت قرار داشته است و از این نظر در اروپا پیشتاز می باشد.